تربیت،فرزندان وخانواده/بخش دوم و پایانی / صفر زاده
اندیشه وهنر معلم
راه معلم: مابایدبرای رسیدن به دموکراسی ازکودکان آغازکنیم،تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است.

 

 1.  کودکان باید قبل از مدرسه رفتن بتوانند کارهای شخصی خود را انجام دهند و بهداشت فردی را رعایت کنند. آنان باید بتوانند خودشان لباس بپوشند. نظافت کنند. ظاهر آراسته و تمیز داشته باشند و کارهای شخصی خودشان را مستقلا انجام دهند. کودکانی که این توانایی را نداشته باشند، از طرف همسالان و اولیای مدرسه مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند.

 

2.  کودکان پیش از دبستان باید بتوانند با همسالان خود و بزرگترها رابطه برقرار کنند. برای این امر والدین می توانند فرصت دیدار با افراد مختلف را برای فرزند خود بوجود آورند. باید فرزندانشان را تشویق کنند تا با همسالان‌شان بازی کرده و از طریق شرکت در گروه آنان نیازهای خود رابرآورده کنند. باید آنان نحوه معاشرت و برخوردهای اجتماعی را بیاموزند. رفتن به مهد و شرکت در کلاس‌های آمادگی این آمادگی ها را تا حد زیادی فراهم می کند.

3.  لازم است والدین روش های صحیح ایجاد نظم در کودکان را بیاموزند. کودکانی که در خانه با رعایت نظم و ترتیب آشنا هستند. سریع‌تر با قوانین انضباطی مدرسه سازگار می‌شوند..............

4.  حواس 5 گانه راه شناخت انسان از محیطش است. کودکان باید از حواس خود به نحو احسن استفاده کنند. باید علاوه بر دیدن، نگاه کردن و علاوه بر شنیدن مهارت گوش کردن را آموخته باشند. باید بتوانند از حس لامسه، بویایی و چشایی خود برای یافتن پاسخ برای کنجکاویهایش به خوبی استفاده کنند.

5.  از لحاظ توانایی‌های ذهنی برای مدرسه و یادگیری آماده باشند. نوع توانایی‌های ذهنی در قبول قوانین مدرسه و مسایل انضباطی موجود در آن نقش عمده‌ی دارند و والدین نقش مهمی در رشد این تواناییها دارند. تواناییهایی مانند تخمین زدن، حدس زدن، مقایسه کردن تمرکز حواس، به خاطر سپردن مطالب و به یادآوری آنها، فکر کردن، توانایی بحث و استدلال، حل مساله و تصمیم‌گیری .

6.  ایجاد علاقه: انواع بازی‌های مختلف مانند ساختن قالب های ماسه ای ساختن وسایل مختلف با لگو و تشویق آنها برای انجام این فعالیتها برای افزایش تمرکز حواس آنان بسیار مفید است.

7.  دادن حق انتخاب و تصمیمگیری در مورد مسایلی که مربوط به خود کودک است مثل تزیین اتاق، انتخاب لباس و وسایلی از این قبیل کمک می کند که توانایی استدلال و تصمیم‌گیری در او رشد کند. باید به کودک فرصت داده شود تا نظر خود را در جمع خانواده ابراز نماید.

8.  مطالعه کردن نیز از مهارت هایی است که نقش اساسی و تعیینکننده در رفتار کودکان در ارتباط با مدرسه دارد. کودکانی که خوب مطالعه می‌کنند معمولا بیشتر از کودکانی که در مطالعه مشکل دارند به مدرسه علاقهمند هستند. والدین می‌توانند از طریق کتاب‌خوانی ، مرتبط کردن کلمات با تصاویر و ... آنان را با مطالعه آشنا کنند.

9.  یکی از مهم ترین عوامل در سازگاری با محیط های جدید و داشتن پیش آگاهی و اطلاعات اولیه در باره‌ی محیط جدید است. والدین می‌توانند این آگاهی ها را به فرزند خود منتقل کنند. می توانند با او به مدرسه رفته و فضای فیزیکی مدرسه را با هم بشناسند. می توانند در مورد مقررات مدرسه و آنچه در مدرسه اتفاق می افتد با او صحبت کنند. می‌توانند از خاطرات کودکی خود و اولین روزهایی که به مدرسه رفتهاند با او صحبت کنند. خاطرات مطبوع و خوشایند ذهنیت مناسبی به کودک می‌دهد و او را مشتاق می کند تا این فضای جدید را تجربه کند..

 

چه توانایی‌هایی برای دانش آموزان کلاس اول ضروری است؟

این توانایی ها را در چند گروه می‌توان دسته‌بندی کرد:

•  توانایی های حرکتی (هماهنگی اعضای بدن / هماهنگی و رشد عضلات بزرگ/ هماهنگی و رشد عضلات و ماهیچه های ظریف)

•  تواناییهای گفتاری

•  تواناییهای شنیدن و گوش کردن

•    تواناییهای دیدن و نگاه کردن

•  دقت و تمرکز

•  به یاد سپاری و یادآوری مطالب

•  توانایی برقراری ارتباط اجتماعی

•  یادگیری مفاهیم اولیه: مفاهیمی مانند: بزرگتر /کوچکتر، بلند/ کوتاه، جلو/ عقب، راست /چپ، زیر/ رو، بسته/ باز،...

نکتهای که باید به آن توجه کنیم نحوه درست در دست گرفتن مداد است. اگر فرزند ما مداد را درست در دست نمی گیرد، فرصت خوبی داریم تا این آموزش را به او بدهیم.

بازی دنیای کودکان است و از این راه است که می آموزند و یاد می گیرند. با بازی کردن با فرزندمان هم فرصتهای بسیار خوبی را با او خواهیم گذراند که به عمیقتر شدن رابطهی ما با او منجر خواهد شد و هم شادی و نشاط را به او هدیه خواهد کرد. در این میان اگر در تواناییهای بالا احیانا ضعفی داشته باشد به راحتی در این فرصت باقی مانده میتوان آن را جبران کرد.

بازیهای ارائه شده در زیر، بازیهای سادهای هستند که به راحتی قابل اجرا هستند و مهارت های حرکتی لازم را برای کودکان فراهم میکند. بیشک با خلاقیت و ذوقی که دارید میتوانید بازی‌‌های مشابه و کارآمد‌تر و جذاب‌تر برای فرزندتان ابداع کنید. برای بازیهای فکری می توان به کتابهایی که در این زمینه منتشر شده رجوع کنید.

بازی‌های مناسب حرکتی

سینه خیز رفتن – چهاردست و پا رفتن- حفظ تعادل روی پنجه پا- راه رفتن به عقب- پریدن – دور زدن – راه رفتن روی جدول کنار خیابان  یا پارک – بارفیکس – لی لی کردن – طناب بازی – قایم موشک - قیچی کردن -نخ کردن سوزن – خمیر بازی و ساخت وسایل مختلف با آن – بازی با چوب کبریت – یه قل دو قل – تیله بازی – پرتاب توپ در حلقه – دارت – طراحی با حبوبات – حمل لیوان پر آب روی سر بدون اینکه آب بریزد. ساختن کاردستی – کوبیدن میخ روی تخته – تقلید حرکات بدن افراد مختلف با مشاغل مختلف – حمل زنگوله بدون اینکه صدای آن در بیاید- پیچیدن نخ دور قرقره – عبور از مازها – پریدن از روی طناب – تقلید حرکات حیوانات – دسته بندی کردن وسایل آشپزخانه – بستن بند کفش


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

یک شنبه 5 شهريور 1396برچسب:, :: 1:44 :: نويسنده : *** راه معلم ***

مابرای رسیدن به دموکراسی،بایدازکودکان آغازکنیم ////////////// ///////////////
درباره ی سایت

به سایت اندیشه وهنر معلم خوش آمدید.>>>>>>>>>>>> راه معلم : ماناچاریم دموکراسی راازکودکان آغازکنیم. / تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است./ آموزش دموکراسی ازگفت وگو آغازمی شود./کودکان رابایدبه شنیدن حرف همدیگرعادت دهیم/ وجدان بیدار/ پذیرش منطق /تعادل عقل و احساس / پرهیزازمفت خوری / رعایت قانون جمع / برتری منافع جمعی بر منافع فردی / این تفکر که "هیچکس بدون اشتباه نیست."رابایدبه کودکان بیاموزیم. /// اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. //// اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی : احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبورکرد.
تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است ..........
">
تازه ها
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 19
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 211
بازدید کل : 5723
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1